Gecertificeerde vakmannen

24 uur per dag bereikbaar

Altijd in de buurt

Veelgestelde vragen

  • Waarom is legionella preventie van belangrijk?

    Een schone, legionella vrije waterhuishouding is van het grootste belang. Wij onderzoeken waar in jouw gebouw mogelijke risico’s zitten en op basis daarvan maken we een beheersplan. Praktisch en helder, zodat je weet wat je te doen staat om legionella buiten de deur te houden. Helaas is een legionella-uitbraak niet altijd te voorkomen. Ook dan kunnen wij je bijstaan om deze te bestrijden.

  • Waarvoor zijn klimaatinstallaties nodig?

    Klimaatinstallaties zijn vooral bedoeld voor het beheersen van de thermische- en luchtkwaliteit, middels ventilatie, luchtreiniging, verwarming, koeling en bevochtigen of ontvochtigen van de lucht.

  • Hoe ziet een klimaatinstallatie eruit?

    Klimaatinstallaties komen in allerlei afmetingen voor. De centrale lucht- behandelingskast ziet er vaak uit als een gesloten doos, waarin verschillende compartimenten zitten voor verwarmen, koelen, bevochtigen en warmte-terug-winnen. Vandaaruit wordt de lucht via kanalen naar verschillende ruimtes getransporteerd (toevoer) en terug- /afgevoerd (afzuig), afhankelijk van de functionaliteiten van de installatie.

  • Welke producten bieden jullie aan ter bescherming van klimaatinstallaties?

    Ter bescherming van jouw klimaatinstallaties, leidingen en kanalen bieden wij een aantal kant-en-klare producten aan. Uiteraard voeren wij deze werkzaamheden ook graag voor je uit. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk de producten op onze website.

  • Wat is het belang van een gezond binnenklimaat?

    Bekijk het artikel over een gezond binnenklimaat op onze website.

  • Hoe verleng je levensduur van waterzijdige klimaatinstallaties?

    Bekijk het artikel over het verlengen van de levensduur van waterzijdige klimaatinstallaties.

  • Hoe voorkom je koel en roestvorming aan de klimaatinstallaties?

    Bekijk het artikel op onze website hoe je koel- en roestvorming aan de klimaatinstallatie voorkomt.

  • Wat is condensorcoating?

    De lamellen van luchtgekoelde condensors zijn vaak van aluminium. Als deze aluminium lamellen niet beschermd worden tegen weers- en milieu-invloeden zullen ze oxideren en uiteindelijk verteren. Dit proces heeft een nadelige invloed op het rendement en de technische levensduur van de installatie. De lamellen van condensors kunnen wij voorzien van onze speciale Surfacid® oppervlaktebehandeling. Download de brochure voor meer informatie over Surfacid®. Rochema folder Surfacid

  • Wat te doen bij brand- en roetschade in ventilatiesystemen en -kanalen?

    Na brand- en roetschade zijn veel klimaatinstallaties onbruikbaar. Voor jouw bedrijfsvoering en de gezondheid van jouw personeel en/of klanten is het belangrijk dat deze installaties zo snel mogelijk operationeel zijn. Wij zijn zo ingericht dat wij flexibel kunnen opereren en snel aan de slag kunnen. Door middel van een gestructureerde aanpak zorgen wij dat de schade snel en secuur hersteld wordt.

  • Voeren jullie ook kanaalreinigingen uit?

    Ja. Wij reinigen alle soorten luchtkanalen, zowel rond als rechthoekig en met elke afmeting. Om de lucht op termijn vrij te houden van schadelijke stoffen en micro-organismen is een periodieke controle en desinfectie noodzakelijk. Bovendien is het belangrijk het ventilatiesysteem schoon te houden aangezien vervuiling in de ventilatiekanalen een ideale voedingsbodem voor micro-organismen vormt en zo een versnelde groei bevordert. Wij kunnen hiervoor een advies schrijven hoe vaak desinfectie/controle en onderhoud nodig zijn, zodat je zeker kunt zijn van een goede staat van jouw kanalen.

  • Waarom is het reinigen en reconditioneren van de klimaatinstallaties van belang?

    Ter verlenging van de levensduur van jouw klimaatinstallaties en ter verbetering van de kwaliteit van het binnenklimaat reinigen wij de installaties en de bijbehorende appendages. Als de installatie in een slechte staat verkeert, kunnen wij deze reconditioneren.

  • Wat is een video-inspectie?

    Voor een uitgebreidere inspectie kunnen wij videobeelden van de systemen maken. De beelden worden met bijbehorend advies en vervolgstappen aangeleverd.

  • Wat is een visuele inspectie?

    Vermoedt je dat systemen vervuild zijn, dan is het een goed idee om deze inwendig te laten inspecteren. Wij maken foto’s van de situatie en leveren deze met een bijbehorend advies aan.

  • Welke metingen, bemonsteringen en analyses kunnen jullie uitvoeren?

    Op basis van relevante metingen en controles van lucht- en waterbehandelingssystemen, luchtkanalen en werkplekken stellen we oplossingen en adviezen voor. Ook kunnen wij een microbiologisch onderzoek uitvoeren door het nemen van lucht- en contactmonsters op verdachte locaties. In een onafhankelijk laboratorium worden de monsters onderzocht en wordt bepaald of de aangetroffen micro-organismen schadelijk zijn.

  • Bieden jullie ook klimaatinstallaties aan voor consumenten?

    Ja. Via ons zusterbedrijf Ventius bieden we ook klimaatinstallaties aan voor consumenten.

  • Waar kan ik garantie op krijgen?

    Je krijgt bij ons vanzelfsprekend garantie van één jaar op de montage en een garantietermijn van 3 tot 5 jaar op onze klimaatinstallaties, afhankelijk van het merk en type van de installatie welke geïnstalleerd is en mits de installatie periodiek wordt onderhouden. Mocht jouw installatie defect zijn na één jaar betaalt je wel het arbeidsloon van de monteur die de installatie komt maken.

  • Waar kan ik terecht voor garantie?

    Voor garantie kun je bij ons terecht. Wij zullen je helpen om jouw klimaatinstallatie zo snel mogelijk weer in orde te maken.

  • Ik heb een probleem met mijn klimaatinstallatie, hoe kan ik een afspraak maken?

    Via ons contact formulier op de website kunt u een bericht achterlaten. We zullen vervolgens spoedig met je contact opnemen om een afspraak te maken.

  • Waar moet ik opletten als de monteur langskomt?

    Het is voor ons prettig als bepaalde details van te voren bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is de bereikbaarheid van jouw woning. Is je woning niet gemakkelijk te bereiken met een auto of bevindt de woning zich op de vijfde etage? Dan is dat handig voor ons om op voorhand te weten. Geef dit daarom ook direct door voordat de afspraak is gemaakt.

  • Kan ik mijn installatie afspraak annuleren?

    Ja, dat kan. Tot 48 uur van te voren kun je de installatie kosteloos annuleren en bij ons een nieuwe afspraak maken binnen 48 uur.

  • Hoe kan ik mijn afspraak wijzigen?

    Neem telefonisch contact op met onze klantenservice onder telefoonnummer 088 4009 700 of stuur ons een e-mail naar info@rochema.nl

  • Is het mogelijk de bestelde klimaatinstallatie te ruilen of te retourneren nadat de installatie heeft plaatsgevonden?

    Nee. Na de installatie van het door jou bestelde klimaatinstallatie is het niet meer mogelijk om deze te ruilen of te retourneren.

  • Doen jullie ook onderhoud van klimaatinstallaties?

    Ja. Via ons contact formulier op de website kun je een bericht achterlaten. We zullen vervolgens spoedig met je contact opnemen om een afspraak te maken.

  • Zijn jullie ook in staat om waterzijdig onderhoud aan klimaatinstallaties uit te voeren?

    Ja. Veel installaties rondom kantoren, woningen en productieprocessen gebruiken water voor het realiseren van een comfortabel binnenklimaat. Bekende voorbeelden zijn de centrale verwarming en koelinstallaties. Het water wordt vaak als onbehandeld leidingwater toegevoerd, hierdoor ontstaat directe schade aan installaties en wordt veel energie verloren door een slechte warmteoverdracht. Wij onderhouden onder andere glycol-, gekoeld water-, wtw- en cv- systemen. Ook leveren wij kwaliteits-glycol (Rofrost® propyleen en ethyleen-glycol). Dit bevordert de levensduur van jouw installaties.

    Mogelijke werkzaamheden bij waterzijdig onderhoud
    • Ontkalken
    • Desinfecteren
    • Cv-leidingen spoelen
    • Glycol leveren, in systeem brengen, aftappen, afvoeren en vernietigen
  • Verzorgen jullie ook onderhoud en renovatie van luchtbehandelingsinstallaties en koelunits?

    Ja. In veel gebouwen gaan klimaatinstallaties al vele jaren mee. Het onderhouden of opnieuw conditioneren van de installaties leidt dan ook nagenoeg altijd tot een verbetering van de leef- en werkomstandigheden. Periodiek is het noodzakelijk om de installaties grondig te laten reinigen. Een goede hygiënische conditie van de installatie zorgt dat er minder snel vervuiling optreedt en verlengt de levensduur van de installatie. Mocht er na inspectie geadviseerd worden om de installatie te renoveren dan kunnen wij een aantal werkzaamheden uitvoeren.  Per situatie verschilt uiteraard welke werkzaamheden nodig zijn.

  • Welke werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens het onderhoud?

    De werkzaamheden verschillen per situatie. Tijdens het onderhoud zorgt Rochema ervoor dat de klimaatinstallatie optimaal blijft werken.

  • Hoelang duren de onderhouds- en vervangingswerkzaamheden?

    Dit is afhankelijk van de situatie.

  • Kan ik mijn onderhoudsbeurt annuleren?

    Ja, dat kan. Tot 48 uur van te voren kunt u de onderhoudsbeurt kosteloos annuleren en bij ons een nieuwe afspraak maken binnen 48 uur.  

  • Wat kan ik zelf doen aan onderhoud?

    Wanneer de klimaatinstallatie (bijna) dagelijks wordt gebruikt, zal er veel stof zich verzamelen in de filters. Als stof en andere bacteriën niet verwijderd worden, dan blaast de klimaatinstallatie deze weer terug de ruimtes in. Vooral voor kinderen, ouderen en mensen met astma kan dit vervelend zijn. Wij raden daarom bij intensief gebruik aan de klimaatinstallatie maandelijks te reinigen.

  • Wat is de levensduur van een klimaatinstallatie en wanneer is deze aan vervanging toe?

    De levensduur van een klimaatinstallatie is gemiddeld tussen de 15 en 20 jaar. Hierbij is het uiterst belangrijk dat je jaarlijks onderhoud laat uitvoeren om dit te verwerkelijken. Wij adviseren je om de klimaatinstallatie tussen de 15 en 20 jaar te vervangen.

  • Is de installatie van de klimaatinstallatie bij de prijs inbegrepen?

    Ja. Wij hanteren een all-inclusive prijs en verzekeren je ervan dat er achteraf nooit extra kosten bijkomen.

  • Hoe kan ik Rochema bereiken voor mijn vraag of klacht?

    Neem telefonisch contact op met onze klantenservice onder telefoonnummer 088 4009 700 of stuur ons een e-mail naar info@rochema.nl

  • Zitten er kosten aan het bezoek vast voor inspectie?

    Nee. Dit is geheel kosteloos en vrijblijvend. Wij maken een afspraak met jou om de ruimte te komen bekijken. Tijdens de inspectie kunnen we aangeven wat de installatie globaal kan kosten en welke klimaatinstallatie perfect op jouw wensen aansluit.  Zodra je akkoord gaat met de offerte, maken we een afspraak om de klimaatinstallatie te komen installeren.

  • Worden er niet thuis tarieven gehanteerd?

    Nee, tenzij het vaker voorkomt dat we je niet thuis aantreffen, zullen we niet thuis tarieven hanteren.

  • Wanneer moet ik betalen?

    Ongeveer een week na de installatie van de klimaatinstallatie ontvang je van ons, per email, een factuur. Deze dient binnen maximaal 30 dagen te worden voldaan.

  • Wat kan ik van Rochema verwachten?

    Als installateur van hoogwaardige klimaatinstallaties zoeken wij altijd de beste oplossing voor jouw situatie en wensen. Hiermee zorgen wij dat jij alles uit jezelf kan halen via een gezond binnenklimaat. Wij geven je twee garanties; wij werken alleen met gecertificeerde monteurs en installeren alleen duurzame klimaatinstallaties. Wij stellen hoge eisen aan onze experts en onze fabrikanten, zodat jij zeker bent van een efficiënt en goed functionerend klimaatinstallatie, mits regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd.